כסף זה פיקציה, סחר חליפין זה הדבר האמיתי

כסף זה פיקציה (מתוך אתר "בידיים")

“ראובן מגדל בננות ושמעון מגדל בטטות, לכל אחד מהם יש אדמה כלשהיא בה גדלים (דרך טבע) גידולים.שמעון מעוניין בבננות של ראובן וראובן מעוניין בבטטות של שמעון, לכן הגיעו למוסכמת סחר חליפין: כיוון שהבננות מניבות תפוקה יותר גדולה ובעבודה פחותה על ידי ראובן, החליטו שעל כל קילוגרם בטטות ששמעון יספק לראובן, ראובן יספק לשמעון שני קילוגרם בננות.

במשך שנים סחרו כך השניים תחת סחר חליפין, אולם כעבור זמן מה נכנס שחקן נוסף למשק: לוי. לוי גידל חיטה, אך היה מעוניין גם בבננות (ולא בבטטות). מצד שני, הן שמעון והן ראובן היו מעוניינים בחיטה. ראובן נתן ללוי ק”ג בננות עבור כל ק”ג חיטה. שמעון, מאידך, שהיה מעוניין בחיטה היה צריך לסחור קודם כל עם ראובן, לקבל ממנו ק”ג בננות ורק לאחר מכן להמיר את אותן בננות עבור חיטה.

מה זה סחר חליפין

אם תרשו לי לומר את דעתי, מבלי להביא רפרנס יודעי דבר – סחר חליפין הוא יחס טבעי לגמרי שהיה קיים משחר האנושות. בלי להשאב לגישות מוסריות תועלתניות, אפשר לומר שבין כל שני אנשים שרוצים לקיים קשר אמצעי הדדי (לעזור אחד לשני, כל אחד במטרתו הוא) מתרחש סחר חליפין.

ובכל זאת, וויקיפדיה – “סחר חליפין (“בארטר”, אנגלית: Barter) הוא שיטת מסחר המבוססת על החלפת סחורות ושירותים בין שני אנשים או יותר. בשיטה זו לא קיים מוצר אשר מוגדר כאמצעי חליפין (כמו הכסף בו נעשה שימוש בימינו), ולפיכך אין הבחנה בין קונה ומוכר, מפני שכל משתתף בסחר משמש בו זמנית הן כקונה והן כמוכר.”

לצורך העניין, אני מתייחס כסחר חליפין רק לשיטה המתוארת כאן למעלה – שלא קיים בה מוצר אשר מוגדר כאמצעי חליפין – תחת ההגדרה סחר חליפין ישיר.

הבלוג הנ"ל נלקח מתוך אתר "בידיים"

כסף זה פיקציה, סחר חליפין זה הדבר האמיתי | בידיים (bayadaim.org.il)

תגובות

  • אין תגובות
  • הוסיפו תגובה